Praca na kontrakcie B2B. Dlaczego coraz więcej pracodawców oferuje ten rodzaj umowy?

Zakładanie własnej działalności gospodarczej stało się coraz popularniejsze. Jedną z przyczyn jest to, że coraz częściej pracodawcy oferują pracę na kontakcie B2B. Dlaczego tak się dzieje? Jakie korzyści odnoszą pracodawcy podpisując umowę z pracownikiem jako podmiotem gospodarczym i nie zatrudniając go na umowę o pracę? Czy taka umowa ma jakieś wady?

Czym charakteryzuje się umowa B2B między pracownikiem a pracodawcą? 

Warto podkreślić, że możliwość stosowania umowy B2B regulowana jest przez Kodeks Cywilny, a nie Kodeks Pracy, gdyż mamy tu do czynienia z dwoma podmiotami gospodarczymi. „Pracownik” w rozumieniu przepisów prawa jest przedsiębiorcą, zatem jest to umowa zawarta pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Jeżeli dana osoba wcześniej zatrudniona była na umowę o pracę u tego samego pracodawcy i przechodzi na umowę B2B, to traci status pracownika i staje się przedsiębiorcą świadczącym usługi. To jednak nie jest minus, a przekonacie się o tym, czytając o korzyściach z zawarcia takiej umowy. Zanim jednak do tego przejdziemy, warto podkreślić, że osoba na takiej umowie przejmuje pełną odpowiedzialność za powierzone zlecenia, realizowane projekty. Jeśli chcesz mieć większą niezależność, zyskać większą elastyczność w pracy i jesteś gotowy założyć własną działalność, to sprawdź dostępne oferty. Praca w Jaworznie – ogłoszenia GoWork.pl to także oferty zatrudnienia w ramach B2B, zatem znajdź interesujące stanowisko i aplikuj!         

Jakie są korzyści dla pracodawcy z umowy B2B z pracownikiem? 

Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę niesie ze sobą mnóstwo obowiązków i wydatków, które musi ponieść pracodawca. W przypadku umowy B2B może sporo zaoszczędzić, gdyż nie musi odprowadzać składek ZUS, bo były pracownik czy osoba na kontrakcie B2B jest przedsiębiorcą i sam je opłaca. Ponadto zleceniodawca B2B może zaproponować „pracownikowi” korzystniejszą ofertę niż na umowie o pracę, większe zarobki w ramach wystawianych faktur, a jednocześnie i tak oszczędzać. Może współpracować ze zleceniodawcą B2B na jasnych zasadach określonych w kontrakcie.       

Czy kontrakt B2B jest korzystny dla pracownika-przedsiębiorcy i na co należy zwrócić uwagę? 

Niektóre osoby obawiają się przejścia na B2B, gdyż twierdzą, że umowa o pracę daje im stabilne warunki zatrudnienia. Sporo w tym racji, jednak wszystko zależy od konstrukcji kontraktu B2B. Firma jednoosobowa, która podpisuje taką umowę ze spółką powinna zadbać o to, by był w niej zapis o okresie wypowiedzenia. W ten sposób nie wyniknie problem z utraty czasem jedynego kontrahenta, bo faktem jest, że umowę B2B można bardzo łatwo rozwiązać. Na pewno wiele osób niepokoi również brak przywilejów pracowniczych dotyczących urlopów wypoczynkowych czy chorobowych. Jednak i tutaj pozostaje furtka w postaci odpowiedniej konstrukcji umowy B2B. Na pewno zdecydowaną korzyścią, która przemawia do wielu jest możliwość zarobienia zdecydowanie więcej na umowie B2B. Warto również podkreślić, że na samym początku można płacić niższy ZUS jako nowy przedsiębiorca. Możesz też skorzystać z ulgi na start. W ten sposób będziesz przez pewien czas zarabiać zdecydowanie więcej. Ale gdy przyjdzie Ci płacić pełną składkę ZUS, to i tak zarobisz więcej niż na umowie o pracę. Możesz też zawierać kolejne umowy, bo nic nie stoi na przeszkodzie, by znajdować kolejnych kontrahentów. Wystawiając faktury, możesz też odliczać koszty. Zatem wydaje się, że zalety przewyższają ewentualne niedogodności związane z koniecznością terminowych wpłat na podatek VAT czy wpłat na ZUS. Swoją drogą można zdecydować się na usługi księgowej i w ten sposób odpowiedzialność przekierować na biuro rachunkowe, a trzeba wiedzieć, że koszty usług księgowych dla małych przedsiębiorców wcale nie są bardzo wysokie.